INFORMAŢII

 prezentate în consilierea iniţială a persoanei vârstnice

Persoanele vârstnice au dreptul la asistenţă socială, potrivit dispoziţiilor Legii nr.17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, în raport cu situaţia sociomedicală şi cu resursele economice de care dispun.

           Conform legii, sunt considerate persoane vârstnice, persoanele care au împlinit vârsta de pensionare stabilită de lege.

           Beneficiază de prevederile Legii nr.17/2000, persoana vârstnică, care se găseşte în una dintre următoarele situaţii:

    a) nu are familie sau nu se află în întreţinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;

    b) nu are locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii;

    c) nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare;

    d) nu se poate gospodări singură sau necesită îngrijire specializată;

    e) se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile sociomedicale, datorită bolii ori stării fizice sau psihice.

Nevoile persoanelor vârstnice se evaluează prin anchetă socială care se elaborează pe baza datelor cu privire la afecţiunile ce necesită îngrijire specială, capacitatea de a se gospodări şi de a îndeplini cerinţele fireşti ale vieţii cotidiene, condiţiile de locuit, precum şi veniturile efective sau potenţiale considerate minime pentru asigurarea satisfacerii nevoilor curente ale vieţii.

Autoritatea tutelară/Instanţa de tutelă din unitatea administrativ-teritorială în care persoana vârstnică are domiciliul sau reşedinţa are obligaţia de a acorda, la solicitarea acesteia, consiliere juridică gratuită în vederea încheierii contractelor de vânzare-cumpărare sau de donaţie ori în vederea constituirii de garanţii mobiliare sau imobiliare, care au ca obiect bunurile mobile ori imobile ale persoanei vârstnice.

Persoana vârstnică este asistată, la cererea acesteia sau din oficiu, după caz, de un reprezentant al autorităţii tutelare/instanţei de tutelă, in vederea incheierii oricarui act translativ de proprietate, având ca obiect bunuri proprii, în scopul întreţinerii şi îngrijirii sale, precum şi în vederea încheierii contractelor de închiriere/comodat cu persoane fizice, în vederea găzduirii persoanei vârstnice.

Obligaţia de întreţinere şi de îngrijire, precum şi modalităţile practice de executare a acesteia se prevăd expres în actul juridic încheiat de notarul public, sub sancţiunea nulităţii.

La solicitarea persoanei vârstnice cu domiciliul/reședința în municipiul Pitești, adresată serviciului  de specialitate (Serviciul Protecția Copilului și Autoritate Tutelară, tel. 0736701138) se asigură prin personal specializat consiliere gratuită în vederea încheierii oricărui act translativ de proprietate

Autoritatea tutelară primeşte din oficiu un duplicat al actului juridic încheiat, cu excepţia contractelor de închiriere/comodat.

Neexecutarea obligaţiei de întreţinere şi de îngrijire de către noul proprietar al bunurilor obţinute ca urmare a actului juridic de înstrăinare poate fi sesizată autorităţii tutelare/instanţei de tutelă din unitatea administrativ-teritorială în care persoana vârstnică are domiciliul sau reşedinţa, de către orice persoană fizică sau juridică. Autoritatea tutelară se poate sesiza şi din oficiu. În termen de 24 de ore de la înregistrarea sesizării, autoritatea tutelară efectuează o anchetă socială.

În cazul decesului persoanei vârstnice lipsite de susţinători legali sau când aceştia nu pot să îşi îndeplinească obligaţiile familiale datorită stării de sănătate sau situaţiei economice precare, Serviciul Protecția Persoanelor cu Handicap și a Persoanelor Vârstnice (tel.0736701136) face demersurile necesare emiterii dispoziției de înhumare.

Pentru persoanele vârstnice care doresc încadrarea în grad de handicap sau necesită completarea Grilei de evaluare în vederea obținerii de servicii sociale, personalul specializat din cadrul Serviciului Protecția Persoanelor cu Handicap și a Persoanelor Vârstnice (tel.0736701136) consiliază solicitanții, întocmește fișele de evaluare inițiale, anchetele sociale și planurile de intervenție.

Persoanele vârstnice fără venituri sau cu venituri mici se pot adresa Serviciului Beneficii Sociale și Politici Familiale (tel.0736701137) în vederea consilierii.

Prin Serviciul Asistență Comunitară se derulează următoarele servicii sociale:

  1. de cazare pe timp de noapte pentru oamenii străzii -Adapost pe timp de noapte „Speranța(cartier Găvana) și Adapost pe timp de noapte „Nord (situat în cadrul Punctului Termic 204 din cartierul Nord)
  2. de recuperare în cadrul Centrului de Zi de Asistență și Recuperare „Șanse pentru Toți”, situat în str.Zorilor, nr.15 (tel.0348/424680)-
  3. de petrecere a timpului liver și socializare în Cluburile de Pensionari „Găvana”  (cart.Găvana III, P.T.907), „Trivale ” (cart.Trivale P.T. 612) și „BCR”  (str.Maior Șonțu în cadrul P.T.204).

Persoanele vârstnice care îndeplinesc criteriile pentru acordarea unei locuințe sociale pot depune solicitarea la Primăria Municipiului Pitești – Centrul de Informații pentru Cetățeni și pot obține informații de la Serviciul Coordonare Asociații de Proprietari.

Conform listei furnizorilor de servicii sociale (site-ul Ministerului Muncii), în municipiul Pitești sunt licențiați următorii furnizorii de servicii sociale:

a) pentru îngrijiri la domiciliu: Unitatea de Îngrijiri la Domiciliu „Alături de Tine ” serviciu aflat în subordinea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Argeș, persoană de contact doamna Ioniță Gabriela, tel.0744/557103

b) pentru îngrijire în cămine private: -Centrul rezidențial de îngrijire persoane vârstnice Sf.Stelian, str.Mihail Lungeanu nr.3

                              – Casa de Vis pentru Seniori, str. Grigorești nr.1V

                              -Centrul rezidențial pentru persoane vârstnice Altmed Nursing Depozitelor, str.Depozitelor nr.10

Potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, orice persoană vârstnică beneficiază de servicii sociale în mod nediscriminatoriu.

În conformitate cu prevederile Legii nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea informării, sprijinirii şi protecţiei victimelor infracţiunilor, cu modificările şi completările ulterioare, persoanele care sunt victime ale unor infracțiuni se pot adresa Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Argeș – Compartimentul pentru Sprijinirea Victimilor Infracțiunilor (tel.0248/271131).

Potrivit prevederilor Legeii nr.217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare autorităţile administraţiei publice centrale şi locale au obligaţia să ia măsurile necesare pentru prevenirea violenţei domestice, pentru preîntâmpinarea unor situaţii de încălcare repetată a drepturilor fundamentale ale victimelor violenţei domestice.

În acest sens, persoanele vârstnice care sunt supuse violenței domestice se pot adresa Direcției de Asistență Socială a Municipiului Pitești, pentru îndrumare/consiliere.